Savjeti i informacije

Zašto pisati poslovni plan?

 

Izrada poslovnog plana ključan je strateški alat za svaki poduzetnički pothvat koji detaljno prikazuje poslovnu ideju, tržišni potencijal, financijske projekcije i razvojne ciljeve. Kvalitetno izrađen poslovni plan ne samo da pomaže u privlačenju investicija i kredita, već služi kao kompas koji poduzetnicima omogućava jasno definiranje poslovne strategije, prepoznavanje rizika i planiranje budućeg rasta.

Od čega se sastoji i kako se piše?

Nije nužno, no može se napraviti kratki uvodni dio ili sažetak koji se priprema kada je cijeli plan gotov. Zašto? Zato što ćete tek tada moći sumirati potrebu i potencijal poslovanja kao uvod u poslovni plan.

Najčešća forma sadržaja poslovnog plana:

  1. Opći podaci o poduzetniku
    U ovom dijelu detaljno se opisuje vaša organizacija, što točno nudite tržištu i na koji način, po čemu ste jedinstveni. Potrebno je navesti:
    - Opće podatke o poslovanju, osnivačima i menadžmentu, razlog pokretanja poslovanja i ekspertizu
  1. Lokacija poslovanja

Opisuje se lokacija poslovanja koja se može razlikovati od sjedišta organizacije. Ukoliko je riječ o proizvodnom ili skladišnom prostoru, može se detaljnije opisati kao i potencijal ili potrebe budućih ulaganja u tu lokaciju.

  1. Tržišna opravdanost u kojoj se opisuju tržište nabave i tržište prodaje
    U ovom dijelu detaljno se opisuje vaše tržište nabave. Od koga ćete nabavljati robu ili usluge. Jeste li ovisni o samo jednom ili nekolici dobavljača. Koliko ovisite o dobavljačima i sl. U dijelu tržišta prodaje opisujete tko su vam idealni klijenti, može se napraviti i avatar vašeg idealnog klijenta/kupca, analiziraju se glavni i potencijalni konkurenti, procjenjuje veličina tržišta i koliko biste tržišta vi mogli obuhvatiti te se obrađuju postojeći trendovi s pogledom na buduće promjene u odabranoj industriji.
  1. Opis ulaganja

U ovom dijelu tekstualno opisuju se potrebe vašeg ulaganja. Zbog čega želite ulagati, koji vam je krajnji cilj. Koji će biti rezultati tog ulaganja, odnosno što ćete time postići. Koje su sve akcije/aktivnosti potrebne da biste ostvarili cilj. Je li nužno dodatno angažirati vanjske stručnjake, izraditi građevinski ili drugi projekt, ishoditi dozvole i sl.

  1. Financijski elementi investicije

Ovaj dio poslovnog plana podrazumijeva tablični prikaz strukture prihoda (postojećih ako već poslujete ili planiranih ako tek pokrećete poslovanje). Zatim varijabilne i fiksne troškove, strukturu i dinamiku zaposlenika, investicije u osnovna sredstva, kalkulaciju obrtnih sredstava, kapitalno ulaganje i proračun amortizacije te izvore financiranja s proračunom kreditnih obaveza ukoliko planirate na taj način financirati ulaganje.

  1. Projekcija poslovanja

Na temelju prethodnih informacija i kalkulacija, u ovom dijelu se izračunava račun dobiti i gubitka, bilanca, novčani, financijski i ekonomski tok te kalkulacija točke pokrića. Na samom kraju prikazani su pokazatelji učinkovitosti.

  1. Marketing plan ili Zaključak

Iako nije praksa, zbog sve zasićenijeg tržišta preporuka je izraditi i marketing plan u okviru poslovnog plana. U ovom dijelu može se kreirati strategija kanala putem kojih ćete doći do svojih kupaca ili klijenata, koji će biti kanali distribucije vaših marketinških aktivnosti s osvrtom na plan prodaje.

Ukoliko ne želite razrađivati marketing plan u okviru poslovnog plana, isti možete završiti sa zaključkom na temelju svih prethodno navedenih informacija, istraživanja tržišta i kalkulacija te odlučiti je li ulaganje i/ili poslovanje koje planirate u svom pothvatu isplativo ili ne i u kojem vremenskom roku možete očekivati povrat ulaganja.

Unatoč današnjoj propagandi uspjeha preko noći, valja imati na umu ekonomske zakone koji pokazuju i potvrđuju realno ostvarivanje poslovnog uspjeha. Naime, ekonomski gledano, gubitak je očekivan u periodu od 1-5 godine poslovanja, nakon čega dolazi do naglog rasta, zatim stagnacije te ponovnog rasta ili pada ovisno o poslovnim odlukama, ulaganjima u ljudski kapital, tehnologije, poslovne procese i slično.

Uspjeh u prvim godinama poslovanja treba promatrati kroz točku pokrića, odnosno uspješnost pokrivanja rashoda s ostvarenim prihodima te ne treba biti obeshrabren ukoliko se ne ostvare najbolji scenariji.

Upravo zbog toga dobro je imati poslovni plan koji će biti vodilja poslovanja kroz godinu, koji će sadržavati mjerljive pokazatelje uspjeha, a na temelju kojih će se moći napraviti pregled na kraju godine kako bi se pronašao prostor za poboljšanje.

Postavite temelje vašeg poslovanja već danas, a ako vam je potrebna stručna pomoć javite se za konzultacije i izradu poslovnog plana koji će vas dovesti do planiranog cilja.